27 December, 2006

Pemburuan Pulau Sembilan II


Tali pancing saya dan Kamarul di asak ganas sehingga kami hanya mampu membiarkan sahaja tali muntah keluar. Sekali kami mengayuh mesin kekili, tiga kali tali keluar. Perlawanan berlarutan hampir 20 minit dengan mangsa masih terlalu ampuh berbanding mesin Ryobi dan Seahawk di mana mangsa masih belum mampu kami tarik ke atas. Tiba-tiba..tup..kekili Kamarul berasap dan patah. Jalan terbaik adalah dengan memutuskan tali. Saya masih bertahan sehingga lenguh segala bahu dan lutut.

Bot pula semakin hanyut ke tengah laut, nampaknya sauh masih tidak melekat dengan baik di dasar. Tekong mengangkat sauh dan mengarahkan pemancing mengangkat pancing masing2. Nampaknya saya juga terpaksa memutuskan tali...kali ini ikan di dasar memenangi perlawanan, sayangnya.

Bot dipindah buat ke sekian kali ke lubuk yang lain. Menggunakan umpan pasar, kami hanya mengharapkan ikan-ikan yang tidak memilih seperti kerapu dan ikan karang lain. Rashid membuka tirai dengan menaikkan parrot fish berwarna ungu sekitar 400g..peliknya warna, dengan menggunakan umpan udang yang digandingkan dengan manik florosen. Kemudian giliran Kamarul, Bob dan saya menaikkan kerapu bersaiz sekitar 600g. Sekali sekala ikan karang seperti kerisi karang dan demsel fish bersaiz mini didaratkan oleh kami berlima. Tapai berjaya menaikkan 2 ekor kerapu pada petang itu, satu kenangan manis bagi beliau yang pertama kali beraksi di laut dalam. Awek Tapai menjadi pemerhati yang setia sepanjang hari, tapi banyak masanya terlentang (seperti di gambar) kerana mabuk laut. Muka pun dah nampak pucat kerana menahan dari kencing, maklumlah malu nak pancut macam budak2 lelaki ke laut..

Malamnya bot di alihkan di satu spot antara dua pulau bagi mengelakkan angin kuat. Ada 2 bot lain yang berlabuh di kawasan tersebut. Saya mengeluarkan jig bercahaya seberat 100g yang boleh dicaj menggunakan cahaya lampu lalu melontar ke laut. Beberapa kali dilontar dan dikarau, tiba-tiba satu sentapan terasa di hujung joran...

No comments: