24 February, 2007

Mersuji Gergasi


Mersuji atau juga dikatakan ikan layaran mampu mencapai saiz beratus2 kilogram. Walaupun dagingnya tawar dan hampir tidak berharga (sekitar RM0.60/kg), tetapi ia sangat diminati oleh pemancing rekreasi kerana daya juangnya yang tinggi serta aksi akrobatiknya untuk melepaskan diri dari matakail. Dikatakan ia menjadi kemegahan pemancing amatur dan professional yang berjaya memancingnya sebagai "Lesen Besar" selain Giant Trevally(Gerepoh) dan lain2 famili trevally(ebek, cermin, jemuduk) bagak yang sangat diidami. Marlin, subspesis mersuji juga menjadi kegemaran pemancing dimana spesis2 ini biasanya konsep "tangkap, ambil gambar dan lepas" diamalkan untuk memastikan kesinambungan hayat mereka.

Menggunakan tali pancing berkapasiti rendah (6-15 paun) untuk lebih keseronokan, rata2 pemancing memerlukan 30-45min untuk melemahkan & menaikkan mersuji sekitar 20kg, di mana hanya 3 minit dibenarkan untuk bergambar sebelum perlu dilepaskan semula. Kadang2 ikan yg terlalu lemah perlu diberi bantuan penafasan sebelum dilepaskan dengan memegangnya di bawah permukaan air serta membiarkan air melalui ingsangnya sebelum membenarkan ia lepas bebas di laut semula.

Pada 2001, melalui kejohanan Labuan International Fishing Competition, warga Vietnam, Qui Nohn telah menundukkan pemancing beberapa negara dengan menaikan mersuji seberat 82.05kg!

"Save the bill fish!"


No comments: