20 February, 2007

Ragam Memancing - Kite Fishing







Pelbagai kaedah menangkap ikan terdapat di dunia ini. Sebelum ini terdapat artikel tentang ice-fishing dari Sdra Amir. Kali ini saya ingin menceritakan pula tentang kite-fishing, memancing menggunakan layang2. Sememangnya ia sesuatu yang janggal di Malaysia tetapi di negara tertentu seperti New Zealand, ia sesuatu yang terkenal sehinggakan diadakan pertandingan tahunan mirip GP Joran di sini.

Kite fishing ini dianggap ramai mula dicipta oleh orang China. Kaedah ini digunakan secara meluas di New Guinea dan Kepulauan Pasifik. Layang memberi kelebihan kepada org2 yg tidak mempunyai bot untuk memancing jauh ke tengah. Bagi yg mempunyai bot, ia digunakan untuk memancing di kawasan yg tidak dapat dilalui oleh bot seperti di kawasan cetek atau berbatu karang di mana mungkin terdapat banyak ikan.

Di New Zealand, kite fishing ini digunakan di pantai, dari atas bot atau di tasik2. Kite fishing juga semakin popular bagi org kurang upaya bilamana ia tidak memerlukan mereka bergerak jauh untuk memancing, kalau rumah dekat pantai, boleh memancing dari tingkap sahaja..
Sumber: Paul's Fishing Kites, NZ

No comments: