07 February, 2007

Next - El Nino

Cuaca dunia sekarang pelik-pelik dan tidak menentu. Mana tempat yang tak pernah banjir, kena banjir. Mana tempat tak pernah kering air, kemarau melanda. Tak mustahil lepas ini salji turun di Malaysia.


Kesan penipisan ozon dan global warming menyukarkan ramalan pengkaji cuaca. Apa pun semua itu akibat tangan2 manusia yang menyebabkan kerosakan di atas muka bumi ini. Pengkaji cuaca meramalkan fenomena El-Nino, seperti yang berlaku kepada kita tidak lama dulu akan berulang tidak lama lagi.

Selepas banjir gelombang kedua, angin panas akan mula bertiup. Hujan mungkin tidak akan turun dalam jangka masa lama. Kemarau akan tiba. Banyak tempat di Malaysia sudah mula merasa perubahan ini. Rumput dan belukar akan kekeringan. Kebakaran semak akan menjadi2. Air di empangan yang selama ini membawa banjir akan menjadi kering. Tahun lepas negara kita terjejas di mana catuan air terpaksa dibuat, perbelanjaan untuk hujan tiruan terpaksa diperuntukkan. Perbelanjaan perubatan untuk penyakit seperti batuk, sakit tekak dan berkaitan akan melambung.

Bagi pemancing pula, jangan lah mengambil kesempatan bila sungai hampir kering dengan menjalankan aktiviti menuba atau mengebom. Banyakkan minum air semasa memancing di panas terik. Jangan buang puntung rokok atau meninggalkan khemah tanpa memadamkan bara api, nanti terbakar pula belukar dan hutan. Apa-apa pun, kita sebagai pemancing, hidup simple, enjoy our life and let's pancing...

No comments: