29 January, 2007

Jambatan Pulau Indah - Spot Pemancing I







Angin bertiup menderu-deru dengan suasana yang redup. Selesa untuk bersantai atau memancing. Jadi sesiapa hendak memancing dengan kos yang murah, apa kata ke Jambatan Pulau Indah. Cara ke sana ialah dengan mengambil laluan MRR menghala ke North Port. Dari KL, anda akan menempuhi Shah Alam, tol Bukit Kemuning dan terus menghala ke North Port. Kereta boleh di parking di kawasan terbuka di bawah jambatan tersebut.



Jambatan yang merentangi tanah besar dan Pulau Indah menjadi spot pemancing budget bagi ramai pemancing sekitar KL, Shah Alam dan Kelang. Tapi awas, jangan memancing di atas jambatan, tetapi di bawahnya. Jambatan yang sepanjang 2km tersebut mempunyai hampir 20 batang tiang besar di mana asasnya boleh dinaiki oleh pemancing untuk memancing dengan selesa. Setiap hujung minggu ia sentiasa menerima kunjungan pemancing atau keluarga yang sekadar ikut-ikut.



Bagaimana hendak pergi ke tiang di tengah2 jambatan? Tangga disediakan oleh orang perseorangan untuk menaiki siling penyelenggaraan (maintenance roof). Kemudian, kita pilihlah ke tiang yang mana satu hendak kita tujui. Dari satu tiang ke satu tiang, jaraknya 100 meter. Tangga turun juga disediakan. Saya selalu menduga pancing di tiang 5, 6 atau 7. Jadi kalau tiang 6, maknanya 600 meter terpaksa berjalan di roof tersebut. Tiang 6 hingga 12 sudah kira di tengah laut. Bayaran dikenakan RM1 setiap pemancing.



No comments: