24 January, 2007

Rayuan Bantuan Mangsa Banjir


Sedang kita minum secangkir kopi dengan tenang di pagi hari, terdapat beribu2 mangsa banjir di seluruh negara sedang berdepan dengan kesengsaraan. Se laut air mata membasahi pipi mangsa mengenangkan harta, rumah, peralatan, pakaian, buku sekolah dan ternakan musnah akibat banjir.

Ribuan sukarelawan dan tabung bencana ditubuhkan di seluruh negara. Bekas pelajar ITM Pahang juga tidak ketinggalan untuk menganjurkan dermathon bagi mengurangkan beban mangsa banjir. Mereka bercadang untuk membersihkan rumah mangsa banjir serta menyampaikan bantuan dari dermawan sekelian. Bantuan dalam bentuk tunai dan makanan segera sangat dialukan. Maklumat lanjut sila ke
http://budakitmpahang.blogspot.com Bantuan kewangan boleh dimasukkan kepada akaun bekas pelajar iaitu En. Zainurdin di MBB a/c: 114254123223. Bagi yang ada kemudahan Maybank-2-u boleh terus transfer ke akaun tersebut. Walaupun RM10 pun yang anda transfer, banyak maknanya bagi orang yg kehilangan rumah dan harta benda.

Bantuan kewangan akan digunakan untuk membeli makanan segera, air mineral, buku latihan sekolah, sejadah, telekung, tuala, kain sarung, peralatan memasak dan lain2 yg difikirkan sesuai.
Sehingga hari ini terdapat 51,000 mangsa banjir di penempatan sementara di Johor sahaja. Bak kata Raja Zarith Sofea, orang kita terlalu teruja untuk membantu semasa kejadian tsunami, tetapi terlalu kurang yg membantu mangsa banjir di dalam negara. Bantulah sementara mampu dan seberapa yang ada. Hari ini kita membantu, hari lain mungkin kita yg susah dan mengharap pula bantuan orang lain. Berganda2 pahala yg diberikan Allah bagi yg berderma untuk mengurangkan kesengsaraan mangsa.

No comments: