16 January, 2007

Penghuni Lombong II







Saya parking betul2 di sebelah Abg Kassim, yg menggunakan 3 joran sekali gus. Saya melabuhkan 2 joran saya dengan umpan cacing sebagai pertaruhan. Tak sampai 5 minit, 1 joran mengoteh (cam kata Niazor). Bila 2 -3 kali ngoteh (ke ngotek??) terus saya karau pancing. Ya..seekor ikan anak belida berjaya dinaikkan.

Selang 20 minit kemudian, joran kedua pula memberi isyarat. Karau dengan bersemangatnya, kudrat ikan cinonit hanya picisan sahaja bagi saya. Kali ini anak baung di hujung joran. Dari pukul 4 petang hingga ke maghrib, jumlah yg berjaya dipancing oleh saya ialah 2 baung dan 2 anak belida. Bila hampir maghrib, umpan cacing kehabisan, maka cegkerik diberi peluang pula peluang untuk dijadikan umpan. Satu mata kail, saya cangkuk 3 cengkerik. Ikan tenguk tentu meleleh air liur..

Matahari semakin melabuhkan dirinya di ufuk timur. Saya bersedia untuk pack barang-barang. Saya lihat 1 joran yg tadi dibiar tegang, nampak mengendur. Karauan dibuat, rupanya ada perlawanan di hujung tali. Seekor haruan bersaiz M cuba melawan, namun kudrat menentukan ia berakhir di atas darat sempena menutup tirai petang.

No comments: