01 January, 2007

Petua Tekong 2


Ni bukan la petua sebenonya, hanya untuk mengingati rakan2 pemancing. Banyak yang bila pergi memancing, tak nak bawak umpan. Kononnya nak menjaring la, mengunjun appolo la, menjala la dan sebagainya untuk mendapatkan umpan hidup. Umpan hidup ni macam-macam antara udang, anak ikan, cacing tepi sungai atau pumpun yang dijual di tepi tepi jalan.

Walaupun umpan ini selalunya kita boleh dapat tapi rezeki diberi Tuhan sapa yang tahu. Kadang2 kita menjaring, menjala dan mengunjun, langsung tak dapat umpan. Saya pernah beberapa kali mengalami kes sebegini. Semasa menyertai satu grup nelayan bot kecil di Kuala Lumut, tekong dengan confidentnya berkata tak payah bawak umpan. Beliau ada jaring yang direntang di laut. Boleh ambik dari situ jer. Masa tu saya, Bob dan Cikgu Aziz ada dalam trip tersebut. Bot bertolak dan sampai je di kawasan jaring, 4-5 round masih tak jumpa jaring yg dipasang. Hari dah makin malam. Nak appolo jgn harap lah di tengah2 laut tu, bukan ada unjam yg terdekat.

Last2 tengok je lah tekong dan awak2 menjaring untuk ikan besar. Dapat la 2 ekor malam tu, satu ikan bawal tambak dan sekor lagi ikan talang. Ikan Bawal tambak tekong yg ambil untuk dijual, talang diberi kepada kami. Nak buat ape?!! kita datang dari KL nak memancing, bukannya nak tengok dia menjaring. Frust betul, bergantang kena sumpah tapi bukan depan dia la..masa balik KL dalam kereta. Duit minyak dah dibayar kepada tekong. Tak kira duit traveling lagi.

Begitu juga masa memancing di Pulau Indah suatu masa dulu. Ingat nak beli je pumpun di tepi jalan. Habis2 satu penjual pun takde..tak tau mana perginya. Habis spoil mood nak memancing.

Jadi nasihat saya, sebelum pergi mana-mana trip memancing atau nak memancing sekejap-sekejap tepi pantai atau bawah jambatan, bawalah umpan spare yg dibeli dari pasar. Udang, sotong dan sebagainya. Sekurang2nya dapat juga membaling joran daripada balik tanpa memancing.
Anyway, selamat eidul adha dan hepi new year kepada semua terutama kaki-kaki pancing.

1 comment:

Anonymous said...

xpe kat pahang banyak patin n talapia.... klo x nk hlg trip moh dtg cni n mancing ngan JIMY...