30 December, 2006

Di sebalik memancing I


Aktiviti memancing walaupun tidak se glamour sukan golf, F1 atau lain-lain dikategorikan sebagai sukan yang terbesar di dunia dan mempunyai ratus juta ahli di seluruh dunia. Memancing itu sendiri dipraktikkan samada secara tradisional atau moden; sebagai hobi, sebagai sumber makanan atau untuk mencari wang.

Bagi pemancing untuk hobi, aktiviti hanyir ini banyak memberi sebab untuk mereka meneruskan dari hari ke hari. Sesetengah orang mungkin akan berkata bahawa aktiviti ini tidak berfaedah kerana kita menunggu berjam-jam hanya untuk mendapat seekor ikan.

Bagi saya selain kepuasan menyentap ikan yg makan umpan, saya byk melihat benda2 yg tidak saya ketahui dan seterusnya mengagumi kebesaran Allah. Bila kita memancing kita dapat melihat persekitaran atau view laut, sungai, tasik dsb yg damai serta dpt menghilangkan tekanan di kepala. Angin yang bertiup menambahkan keasyikan panorama. Termasuk juga bila melihat matahari terbenam di hujung horizon, sangat cantik..

Antara yg menarik perhatian saya lagi ialah bila malam di Pulau Sembilan. Air laut yang di pam oleh enjin bot mengandungi beribu-ribu kelipan cahaya. Macam bintang-bintang di langit. Rupanya cahaya itu adalah dari berjuta2 plankton yg refleks dengan cahaya..marvellous.

Semasa trip di Rompin, kami mencandat sotong. Sotong mengabang sebesar dua telapak tangan dewasa dan sotong biasa bersaiz lengan dewasa banyak yang dinaikkan. Semasa itu saya tau rupa2nya sotong ini hidup berpasang-pasangan. Jika seekor yang terkena mata pancing, yang seekor lagi akan mengikut pasangan nya hingga ke permukaan. Sotong-sotong ini akan memancutkan dakwat hitamnya sehingga 10kaki sampai ke atap bot. Sotong2 ini pula begitu cantik, transperent hingga nampak isi perut. Ia akan bertukar warna setelah lama di atas darat.

Benda menarik lain yang saya pernah nampak ialah dolphin berwarna pink. Ini saya nampak semasa trip ke Pulau Jemur. 2-3 ekor dolphin kecil ini melompat2 di kawasan Port Kelang, ada juga dolphin di perairan Malaysia.

No comments: