20 December, 2006

Jurnal Pemancing Kelong II




Dengan pantas Starbuck menyambar joran yang baru 3 hari dibelinya. Kombinasi tali 50 paun dan perambut sedepa 60 paun serta mata circle hook bersaiz 2/10 ikan di hujung kail menghamburkan tali dari kekili multiplier dengan cepatnya. Perlawanan tarik menarik agak lama membuatkan peluh membasahi muka Starbuck. Mungkin ini pengalaman pertama beliau menarik ikan bersaiz besar, saya menyuruhnya mengendurkan tegangan mesin kekili bagi menggelakkan tali terputus. Selepas 10 minit berlawan, akhirnya jenahak muncul di permukaan. Rakan pemancing mat salleh lain mengambil tangguk yang panjang 10 kaki untuk mengaut ikan. Walaubagaimanapun ikan masih menggelupur hingga agak sukar untuk memasukannya dalam tangguk. Dengan bantuan seorang lagi pemancing, ikan berjaya didaratkan. Starbuck tersenyum lebar walaupun keletihan melayan ikan jenahak, dengan rekod peribadi ..jenahak 4kg!

Sedang masing-masing membelek ikan tersbut, joran saya pula direntap ikan. Dengan tenang saya mengarau pancing yang berumpankan selar hidup. Tidak sampai 5 minit, ikan Daun Baru bersaiz 1kg berjaya didaratkan. Selepas itu beberapa lagi ikan berjaya didaratkan tetapi hanya ikan todak sekitar 600g berjaya didaratkan. Manakala rakan pemancing disebelah belakang berjaya menaikkan beberapa talang sekitar 600g ke 1kg menggunakan umpan selar hidup. Rupa-rupanya santapan biologi disini adalah umpan anak ikan hidup!

Masing-masing tersenyum puas sebelum bot menjemput kami pada pukul 1.00 tengahari..lewat sejam dari sepatutnya. Setelah meneliti gambar2 yang diambil oleh anak2 Starbuck, ada yang tak nampak kepala orang, ada yang blur dan gelap. Almaklumlah budak2 tapi ada kenangan sudah memadai.

No comments: