30 December, 2006

Di sebalik memancing II


Aktiviti memancing ini bergantung kepada kemampuan pemancing. Kalau hendak free, pancing saja di tepi pantai. Ada yg eksklusif sampai ke Maldives. Ada yg memancing semata-mata untuk merasa sentapan ikan besar, dilepaskan semula selepas di tangkap seperti memancing marlin dan layaran di Rompin. Ikut hati sendiri lah.

Keindahan lain saya pernah alami ialah apabila melihat ikan membuat akrobatik apabila terkena mata kail. Di Pulau Sembilan pancing saya beberapa kali mengena Todak sepanjang lebih 4 kaki. Aksi akrobatiknya untuk melepas matakail boleh dilihat dari jauh lagi, beberapa kali melompat di permukaan laut. Begitu juga kepuasan yang di alami oleh pemancing yg mendapat layaran dan marlin. Walaubagaimanapun tidak banyak ikan yg boleh membuat akrobatik.

Tidak semua orang tahu dan dapat melihat ikan-ikan tertentu yg akan bertukar warna selepas beberapa minit ia didaratkan. Saya juga pernah melihat beribu2 ikan gerepoh berwarna keperak-perakan di permukaan laut mengelilingi bot kami di Pulau Sembilan, seakan-akan kita boleh berjalan di atas mereka, fuyoo..what a scenery; Zakil, Syahril dan beberapa yg lain juga sempat menyaksikan fenomena ini. Ada masanya dapat menarik Tapak Sulaiman seperti selalu kami dapat di jeti Tanjung Harapan. Haiwan moluska ini keras seperti karang dengan berpuluh2 jemari di bawahnya seperti kaki ulat gonggok..what a nice species!

Pengalaman saya memancing di bekas lombong Ampang bersama keluarga. Hari tersebut kami mendapat hampir seratus tilapia..seratus! Semuanya diberikan kpd orang, kenangan yg manis. Juga anak lelaki saya mendapat seekor kura-kura berbentuk huruf 8, bukan oval shape mcm selalu. Ganjilnya..ia dilepaskan semula ke lombong.

Di bawah jambatan Pulau Indah, anginnya cukup nyaman. Suasananya redup maklumlah di bawah jambatan. Untuk ke batu asas di tengah2 jambatan kami melalui maintenance roof betul2 di bawah jambatan. Untuk ke roof tersebut terpaksa menaiki tangga dan dikenakan caj RM1. Terasa bergegar bila lori lalu betul2 di atas kepala kami. Di situ kdg2 kami mendapat ikan buntal berbentuk bulat, empat segi, macam rupa khinzir pun ada..anehnya ciptaan Tuhan. Pernah juga nampak pari bintik muncul sekejap di permukaan, saiznya adalah selebar meja makan! Bila cerita kat orang, masing-masing senyum sinis tak percaya. But seeing is believing! Tak semua org dpt peluang melihatnya..

Di Sungai Pahang 5-6 tahun dulu, saya lihat abang saya mendapat ikan pari. Ikan pari?! Semua orang di rumah tak percaya ada ikan pari di dalam sungai..tapi itulah hakikatnya. Baru lah saya tau kewujudannya di hari tersebut.

Dalam banyak hal, bila saja mula memancing, semua masalah kerja terus dapat dilupakan. Tak kira besar mana pun masalah tersebut. Kerjasama dengan rakan-rakan lain dan berkongsi2 makanan serta minuman juga mengeratkan silaturrahim sesama kami. Macam-macam perkara baru kami lalui dan lihat bagi setiap trip memancing...betapa Agungnya kekuasaan Allah bagi org2 yg berfikir (Afala takkilun..)

No comments: