07 March, 2007

Resepi Ikan Masak Singgam

Iron Chef Niazor dari Kuantan memperturunkan rahsia memasak Singgam. Masakan ni sedap di makan panas2 dengan nasi yang di masak sedikit lembik. Kuah biar berdayau dalam nasi tu. Lepas tu makan di beranda rumah sambil mendengar lagu hindustan Sanggam. Pasti mak mertua juling biji mata memandang menantunya makan dengan penuh khusyuk dan syahdu.

Ikan Masak Singgam (citarasa Pahang)
Ikan (aya / kembong)
air 4 cawan
bawang putih 3 ulas (dimayang)
garam secukup rasa
lengkuas (dihiris)
asam keping
hirisan kunyit hidup
lada kecil 4 biji (dibelah dua)

Cara-cara
Masukkan semua bahan-bahan diatas sampai ikan masak dan hidangkan.

Masakan ini juga sesuai bagi ibu2 yg dalam pantang. Kida, kalau letak isi keladi atau timun tua mungkin boleh gak kot, pokcik tak penah cuba. Anyway, selamat mencuba, maaf gambar tidak disertakan. Trimas Chef Niazor, wakarimaska!

7 comments:

jun said...

jun biasa panggil singgang...no hal la...rasa sama, masak pon sama....yg pasti sodap..hehe

anak wan said...

Selamat mencuba ye tuan-tuan dan puan-puan. Masakan ni klu selalu dimasak, mak mertua kata menantunya malas sebab masakan ni paling simple. Next resepi adalah "Siput Sedut Masak Asam Rom" atau "Masak Tempoyak Daun Kesin"...tungggguu

Slambe Jr aka Pokcik said...

weh, x penah dengar masak asam rom ni..x sabar tunggu. Daun kesin tu apa plak, adik beradik daun ketum ke? apepun..anto nanti kita tengok sapa yg kena!!

lan kida said...

Masuk isi keladi buat apa Slambe... sayur batang keladi... tu ada jual kat pasar Temerloh atau pekan sari..seikat RM1 je.. tulah buat masukkan dalam patin tempoyak atau apa2 yang sewaktu dengannya.

ummi said...

Amboii dah jadi tmpat memasak lak kat rmh pokcik nih...O masak singgang ni ummi x brapa sgt..yang brapanya suami ummi..sbb dia org Pahang jati..ummi perak + penang.. = pepe...hehe..
Nanti ummi perkenalkan 1 resepi "pepe" ek..Rendang Tumis Ikan Haruan - pun bagus untuk orang dalam pantang...pantang tengok/pantang jemput/pantang diajak...wakaka...

LaN KidA said...

Satu lagi..ada tak kawan-kawan pernah makan..sambal biji getah asam rom... koi pernah dah rasa tapi resepi kena tanya tok nek koi kat Tanjung Belengu

ummi said...

Hah!! sambal biji getah asam rom?? Penah dengor, tp belum penah sampai ke anak tekak lagi Lan..Masa xpdc berakit sg pahang dulu, hubby kata kat perhentian Temerloh ada org buat sambal tu..nak perkenal la kiranya.. Biji getah tu tumbuk dulu kan, gaul lada, kunyit hidup, garam dsb. pastu tempek belakang 1 papan gitu..pastu bakar! Itu pure punya resepi dengornye..Ntah le..boleh masuk ke tidak ke tekak ummi hehe..
Kalu yang biasa punya resepi, ada org masak dgn lada kering/cili api, ada wat masak lemak..(*apa2 pun, ummi mmg tak penah lagi rasa
sambal biji getah asam rom ni!)

Tapi satu le keajaiban biji getah ni bila masak gitu..x lak mabuk ek?? (*kalu kena cara masaknya. Ada org kata, ada bulan2 dia nak masak biji getah ni..ye ke Lan?)

P/S -Eh cite2 ni, tak salah rumah ke pokcik?? Hehe..takut pokcik telan air liur jer..