03 March, 2007

Resepi Masak Tempoyak Patin

Pokcik kalau balik Pahang, mesti kejar yang ni dulu..feveret. So, Chef Jun kali ini mempertaruhkan resepi Patin Masak Tempoyak untuk hidangan tengahari kita. Bagi org2 Pahang & Perak, Patin Tempoyak ni dah macam ikon negeri mereka. Over tu u Chef Jun..

Rasa cam br je resepi kat umah pokcik tu..tp x pe la..jun anta gak la. Kang basi lak yg jun masak ni..hehehlast week g pasar, cr gak ketam tp x d la pokcik. yg tinggai ketam2 kecik x d isi tu..wat penat masak j. x pasai2 anak2 jun komplen mama dia masak kulit ketam jek nanti.

Sabtu lepas balik Pahang jap, siap tepon bonda kat sana oder ikan ni..dah lama anak2 jun nak makan tp kat shah alam ni x d jual la. Terpaksa la import dr Pahang, huhu..Akhirnya, dapatla we all makan..hehe. so, inilah resepi minggu ni ya..Ikan patin masak tempoyak (tempoyak pon khas dr pahang, wahaha). Selain dr tu patin juga sedap masak asam pedas atau goreng gitu aje tapi bagi kaum cina diorang suka buat patin kukus (ni pon sedap pokcik..pernah mkn dulu..pokcik pernah rasa?)(Patin kukus? tak penah buat. Tapi kalu bakar cicah ngan kicap atau budu tu...sedop gak sampai kucing lalu kat belakang pun x nampak dah)

pokcik penah dengar cite dongeng ikan patin? ala..cam cite dongeng ikan tapah gak...kelako. tp cite ikan patin tu kat brunei. pasai sorg ni kawen ngan pompuan yg asalnye ikan patin. (x penah dgr cite ni, tp klu kawin ngan ikan pari adalah..sampai mati anu tertusuk duri..dlm Mastika la apa lagi)heheh...x p la....kita cite pasai resepi ni aje lah. x yah cite panjang2, masak dia sempoi aje..pokcik pon tau nak masak ni kot?Ikan patin, tempoyak, cili api, serai, daun kesum, daun kunyit, bunga kantan, bawang merah, bawang putih, kunyit hidup, air, garam n gula sket. Masuk je sume2 kecuali ikan dalam periuk, mendidih, masuk ikan. Cara ni paling senang, ade g cara lain. Kalu kat Perak, ade yg cakap, campur stok ayam sket pon best...

Patin ni pon byk jenis gak rupanya. jun tau ikan patin je..patin lawang, patin juara (pertandingan ape la dia masuk ek pokcik? x penah kalah.., (oo itu pertandingan sapa dpt sambar dulu bhn buangan org yg memerut kat sungai tu) patin muncung (ni mesti bad mood je) n patin buah..jun ade terbaca, yg org nak tangkap patin ni guna umpan lipas..betui k pokcik? isk isk...eh..ok la pokcik. nnti pokcik tambahlah info dia. x sempat wat kajianlah..nak masak lak ni..orait? bye....
Trimas Chef Selebriti Jun. Masak kasi kaw2, buh tempoyak byk skit. Mana yg blum penah makan, cubalah..sedap. Klu malas nak masak, singgah je Bandar Ikan Patin...Temerluh.

8 comments:

lan kida said...

Jun,

Awat hang tak masukkan batang keladi atau timun tua...orang temerloh semua masukkan benda tu..dan satu lagi hang lupa..lengkuas hang tak masukkan...barulah lengkap ikan patin masak tempoyak..apa, ingat hang sorang pandai masak....kalau bab patin ni jangan nak kelentong gua la...kwang, kwang, kwang....gurau je ye che Jun...kekekek

Anonymous said...

Itu Jun masak dia sudah adjust kasi sesuai ngan Kentei nya rasa.Kentei x suka lengkuas agaknya. sljr

Anonymous said...

hahhaha....betui tu...ikut selera saye la, saye yg masak..saya bukan org temerluh, jd yg miang2 cam keladi n tua cam timun tu, saye x suke..kwang3....

mrslk

Slambe Jr aka Pokcik said...

saya dah agak dah ...jun mmg x suka yg miang2 dan yg tua. Klu masak goreng2 blh guna minyak kelapa dara hehe

Anonymous said...

gud idea tu pokcik..minyak kelapa tua ni jun x guna jugak..kureng sihat, keh3..

mrslk

LaN KidA said...

Bubuh lengkuas dengan timun tua atau keladi tu resepi dari Restoran S Rahmah yang terkenal kat Temerloh tu dalam masakan patin.. Pernah makan tak kat situ?...Sultan pun panggil S. Rahmah untuk masak kat istana kalau Tuanku nak makan ikan patin... cubalah..belum cuba belum tahu...tak rugi mencuba...

Anonymous said...

tau..acah je tu. my kids x makan, tu sbb nyer. mcm2 leh tambah..ikut selera. ttg restoren tu, pernah le makan, tp ampunn...x pergi dah..pokcik tau, mahai giler..org cam jun ni x mampu nak mkn kat situ..bior le den masak sendrik, x sedap pon x p...tp kalu kida ngan pokcik nak blanje, jun sudi pergi...thehehe

mrslk

Slambe Jr aka Pokcik said...

Kida, koi rasa penah makan kat situ. Dulu masa Sabarudin Chik jadi menteri pun, dgr2nya tgh malam pun dia suh itu tokey masak fresh utk dia. Rega dia biasa je kan, tak potong leher nyer. Takut2 sekali mkn, nah...satu kepala kena RM60.