15 February, 2007

Buttered Prawn PC


Chef Selebriti Jun sekali lagi mengemukakan resepi yang pasti menggiurkan suami. Bertuah lah Lan Kentei dapat isteri yang pandai masak macam2 ni. Ada isteri yg pandai beli yg sudah masak je, tak pe lah kalau ada duit. Simpan bukan boleh bawak mati kan. Resepi kali ini diberi nama Buttered Prawn PC. Kalau yg malas nak cuba tu, kita pakat bayangkan jelah masak dan makan udang nih..

Minggu ni ada bz sket so..lambat sket anta laporan..kulit udang pun org angkut sampah dah ambik..baru leh bg pokcik tgk gambo..hehe.
.
So, cite udang ni sket2 je la pokcik ek. nnti pokcik tambah la apa yg patut ek..Udang atau dalam bahasa omputeh prawns/shrimps...tp ada yg ckp shrimps tu kecik2 sket dr prawns. Ala, x kisahla..sume dr family udang. Yg pasti lg mahal, lg mengancam rupa dia...hehe. Udang, sejenis haiwan hidupan air. Boleh didapati di dlm air masin n air tawar.(Ada juga duduk atas tanah, namanya sepit udang atau heliconia). Diternak secara besar2an di kebanyakan negara dan mempunyai nilai komersial yg tinggi atau dlm ertikata lain, sbb mahal dan boleh jual la..hehe. Mmg leh wat duit..(x gitu pokcik?)(Betoi, sebab ramai yg beli nak buat buttered prawn lepas ni..hehe)
.
Terdapat banyak jenis udang. Antaranya udang galah, geragau, harimau, kara (wah, yg ni kat hotel2 je) dan lain2. Udang boleh dimasak berbagai2 cara. Goreng, masak lemak, kari, sambal...temasuk la yg Jun masak ni..Ianya juga dikeringkan dan digunakan untuk membuat belacan dan campuran dalam cencaluk (pokcik makan ni?) (Pokcik x bpa suka, minat budu lagi). Selain dr itu ia juga digunakan untuk membuat perasa (biasanya udang2 kecik la ni) bagi keropok, bebola udang dan makanan2 lain yg ada rasa udang la..hehe.

Minggu ni Jun masak buttered prawn (alaa...udang mentega tu la) (kalu ngan keju blh tak agaknya) . Ni, jun bg pokcik full resepi sbb nnti pokcik nak masak kann?400gm udang, 5 sudu besar butter, 3 biji telur kuning dipukul sket, 4-6 cili api -potong2, 2 tangkai daun kari, 1/4 cawan susu cair, 2 ulas bawang putih cincang, lada sulah, garam n gula sket...panaskan 2 sudu butter, goreng udang sekejap(1/2 masak j tau). angkat n biar dulu. Dlm kuali td, tambah 3 sudu butter, tumis bawang putih. Masuk telur dan susu cair. Kacau selalu ek (ya la ek)..jgn lupa..masuk daun kari dan lain2 tu. Kacau sampai halus. Masuk udang, kacau lg sampai garing. siap la...ok pokcik....jgn x try ek...(ya la pokcik try ek)
.
Nampak macam buleh buat je. Jadi makcik2, Ahad ni, cuti blh try...sure suami sayang, malam nanti upah susu..ek

3 comments:

SK said...

jun,
nape antor gambor jer...nanti bila2 gi pandan indah wat lagi buttered prawn tu ek pastu singgah2 ler rumah sk hik hik hik...

pokcik,
suami kita org kampung tak mkn butter jd wat cucur udang jer lah sempoiiiiii dan murah sbb kita guna udg kecik hehehe....*wink*

Slambe Jr aka Pokcik said...

org kampung yang kayo...duit mcm pasir di laut. kayo kayo

Anonymous said...

sk..nampak beso dlm gambo jek...tu udang bese2 j..cuma masak j ala2 hotel, nak mkn kat hotel, x mmpu..tunggu pokcik pelawa jun nih...kakaakaaa..