12 February, 2007

Pancing, Masak & Santai





Sesuatu yang seronok tentang trip ni ialah bila Rosli mencadangkan berhenti di Pulau Lalang di gugusan Pulau Sembilan.

Sebaik mendarat di pulau dalam pukul 5.30pm, masing2 tanggal baju dan mandi laut macam budak2...sejuknya air, jernih bagai kristal. Pantainya putih dan halus. Anak2 ikan jinak dan bermain di jari. Badan tadi yg melekit menjadi segar semula. Kat pulau tu pulak ada air sungai untuk bilas..nyaman nya. Ada tempat solat terbuka lagi.
.
Lepas itu mana2 yg terer menyiang dan membakar ikan mengambil peranan masing2. Nak cicah ngan apa? Nasib baik ada grup pemancing sedang berkhemah di pulau tu. Kebetulan diaorang kehabisan umpan. Jadi barter trade, kami bagi umpan, diaorang bagi arang, kicap siap ngan cili padi dan sebotol cili sos.
.
12 ekor talang dan cencaru dibakar. Berselera betul makan maklumlah dah letih memancing, kena pulak ikan segar..manis bersiut-siut. Tapi hanya habis 9 ekor jer..punyalah banyak isi ikan tersebut. Maklumlah seekor dalam 1 ke 2kg.
.
Di atas bot tekong masak nasi dengan kari ikan talang lagi. Saya tak makan dah kerana kekenyangan makan ikan bakar segar. Tapi yang lain makan lagi, Kamarul pula kata sedap kari tekong tu.
.
Begitulah sekadar berkongsi cerita suka duka pemancing amatur seperti kami. Selain dapat memancing, makan, bersantai, dapat juga menambah kawan2, melarikan diri dari kerja2 ofis dan...sehari tanpa leteren isteri.

No comments: