12 January, 2007

Arrangement Trip Pancing Bulan Depan

Trip ke Pulau Sembilan pada awal Februari telah saya confirm dengan tekong Abang Talang. Grup saya ada 4 org termasuk Zakil, Bob - 3 org, Rashid - 3 orang. Jadi mana yg belum jelaskan deposit, harap bank-in segera ke akaun saya minggu ni. Seperti dimaklum, deposit ni akan burnt kalau tarik diri last minit. Bukan senang kita nak cari replacement kan. Kos bot RM950, mungkin kena tambah RM30 untuk umpan tambahan. Jadi kita totong sikit sorang masa naik bot nanti. Grup yg telah byr deposit tu, saya dah bank in dlm akaun Abang Talang. Utk pengetahuan semua, Abang Talang ni cukup susah nak dpt servis dia. Biasanya Pengarah2, selebriti dan org2 besar guna dia. Jadi kalau tarik diri, rugi yg amat.

Bot akan bertolak subuh sapiee dari jeti Outward Bound School, Teluk Batik. Jangan lambat, nanti air surut bot tak boleh rapat ke tepi. Naik bot Sabtu subuh tu dan kita balik hari Ahad pagi. Makan pagi, tengahari dan malam tekong akan sediakan, ala kadar cam nasi ngan kari ikan kembung, maggi ngan ikan tongkol serta kopi kaw. Jadi sesapa yang nak bawak jajan sendiri, biskut sendiri, air Coke dsb elok gak lah tu. Elok gak kunyah kacang2 ker sementara menanti ikan makan umpan. Saya akan sponsor air minuman 48 botol untuk trip ni. Yg lain buat pot luck, iaitu bawak sikit sorang jajan, kongsi2 buat mengeratkan silaturrahim. Mana2 yg mabuk laut tu, bawak oren banyak2 ye!

Lagi satu, tekong ni banyak pantangnya. Naik bot dia kena tanggal kasut/selipar, letak dlm guni yg disediakan. Pehtu waktu yg ditentukan kena ikut, jgn datang lambat dan jgn ada yg nak minta balik awal ler dsb. Kalau nak tukar port, tu boleh mintak bila2 masa. Juga jgn labuhkan joran selagi dia tak bagi tau..sebab dia test air dulu, klu dia rasa tak ada ikan, dia pindah terus.

Umpan ikan bilis Tekong akan dapatkan dari bot pukat, harap2 ada bot tu. Ais tekong sediakan juga air tawar sikit2 untuk ambil air sembahyang dan istinja. Mata kail beli yang saiz 2/0, jenis pandan/panjang..bukan circle hook jika nak target gerepoh atau talang. Kalau malam bolehlah guna circle hook untuk pancing dasar. Harap2 trip kita ni berjaya, tak ada aral melintang dsb...Amin.

1 comment:

Pokcik Zam said...

so far so good. semua telah masukkan deposit. harap2 takde aral last2 minit. moga2 trip ni successful hendaknya.