22 January, 2007

Jeti Wak Sempoh - Tidak seperti dulu lagi..




Saya diperkenalkan kepada jeti ini oleh Izah, rakan sekerja di Heitech Padu serta suaminya kira-kira 6 tahun lalu. Saya mengikuti mereka pada satu Sabtu malam, memancing semalaman di sana. Masih ingat lagi masa itu, saya tidak mempunyai set joran jadi saya meminjam set joran suami Izah. Agak janggal juga menggunakan set tersebut yg mempunyai kekili karauan kiri kerana saya bukan lah kidal. Jadi bila memusing kekili, ia haruslah dikarau berlawanan arah jam.

Masa itu jeti Wak Sempoh sentiasa dikunjungi ramai orang. Dibina dipinggir muara tersebut, ia dilengkapi lampu di sepanjang jeti dan juga bangsal untuk bersolat. Pemancing dikenakan caj RM3 sekepala sebagai bayaran bil elektrik.

Untuk pengetahuan Izah & semua , Wak Sempoh telah kembali ke rahmatullah (Al Fatihah). Jeti tersebut tidak terurus lagi. Bangsal untuk solat sudah tiada. Jeti telah rosak dilanda arus juga tiada lampu untuk menerangi pemancing di waktu malam. Anak beliau yang mengambil alih hanya menumpukan kepada bot rakit untuk disewa. Jadi pemancing hanya boleh memancing dari tepi muara jika bot rakit tidak disewa orang.

Kali pertama memancing di situ agak membosankan kerana tiada getuan untuk beberapa jam pertama. Disebabkan kebosanan, saya mengarau pancing dan membiarkan ia tergantung dipertengahan air. Air pasang besar ketika itu. Tiba2 ada getusan kecil lalu saya mengangkat joran. Seekor bawal cermin sebesar tapak tangan dewasa berjaya dinaikkan. Lalu saya meneruskan aktiviti pancing gantung; di mana mata kail udang digunakan. Semalaman tersebut saya berjaya menaikkan berpuluh2 ikan bawal, lebih setengah baldi. Lalu dinobatkan Raja Bawal malam tersebut. Pemancing di sekitar yang memancing dasar berjaya juga menaikkan 3-4 ekor seorang. Mungkin musim bawal bertelur yang masuk ke muara lalu terpikat dengan lampu malam.

Berbalik kepada jeti tadi, kalau tiada inisiatif untuk memperbaiki jeti tersebut, maka satu spot memancing akan hilang dari kamus pemancing.

No comments: