23 January, 2007

Umpan Universal


Umpan universal adalah umpan yang biasa dipakai di sesuatu lokasi semasa memancing. Semua orang tau umpan universal bagi sungai ialah cacing. Kira 5 star la ni. Umpan tambahan bagi sungai antara lain ialah udang paya, cengkerik, buah sawit, perut ayam, hirisan ikan, anak ikan, biji getah yg ditapa dan beberapa yg lain.

Umpan universal bagi kolam ialah dedak. Ada juga yang bawa perut ayam dan roti. Manakala di laut dalam yg paling berkesan ialah anak ikan (ikan belanak, kecubung, tamban, selar, kembung hidup). Juga sotong kurita kecil, udang hidup, hirisan ikan parang & lain2 ikan dan isi ketam bergantung pada tempat samada laut berkarang, pulau bebatu atau dasar berpasir.

Di muara dan persisiran pantai umpan paling popular ialah perumpun selain udang hidup dan anak belanak. Ada juga yang panggil pumpun. Bagi pemancing muara, jeti, jambatan laut dan pesisir pumpun ni dah biasa ditengok. Tapi pemancing sungai atau kolam yg tak pernah ke laut, ramai yang tak pernah melihatnya. Jadi dalam artikel ini saya ingin memperkenalkan personaliti popular ini.

Pumpun ini setau saya ada 2 jenis. Satu yang duduk dalam sarang seperti di gambar. Saiz biasa bagi pumpun ni ialah 4 inci. Bagi yang bujang, ia tinggal seekor je dalam sarang tu. Bagi yang dah kahwin atau bersekedudukan tu, biasalah 2 ekor dalam satu sarang. Sarang pumpun ni mempunyai jalan keluar di kedua2 hujungnya. Cara nak keluarkan ia dari sarang ialah dengan menjolok kayu di salah satu lubang. Ye lah kalau orang dah jolok punggung kita ke, atau kepala kita, mesti lah cepat2 keluar khekeke.

Spesis ni berlendir sikit. Ya la, kalau benda2 dalam lubang kecik ni biasanya berlendir, senang nak keluar masuk, betul tak SK, Jun? Tapi jangan pegang sebarangan, ingat tu Zakil. Dia menggigit. Ia mempunyai mulut seperti pepatung (dragon fly), gigitannya macam digigit pepatung. tak bisa tapi berdenyut gak ler. Mempunyai kaki yg banyak seperti ulat gonggok. Pumpun ini banyak bersarang di kawasan paya bakau.

Spesis kedua ialah pumpun pasir berlumpur. Ada yang pendek dan ada yg panjang. Yang panjang tu ada sampai sedepa (5 kaki lebih). Kena bawak cangkul masa menggali ditepi pantai. Orang Melaka panggil pumpun ni Langkau. Dapat seekor boleh memancing sepanjang hari tu..

Pumpun sarang ni biasa dijual dalam 20-30 sarang satu plastik dan berharga RM5-RM6. Ikan kalau dapat umpan ni, biasanya tak menolak lagi dah...berdenyut beb!

2 comments:

SK said...

pokcik mmg ada size yg sebesar 5 kaki ker? panjangnyer! pastu kena potonglah yek ntuk wat umpan eiiii goli den!

Slambe Jr aka Pokcik said...

saiz sepanjang 5 kaki mmg biasa. Jadi potong sikit2 utk jadi umpan. ia mcm cacing, byk nyawa. potong seratus masih bergerak lagi.