25 January, 2007

Memancing di Michigan I







Ini kisah memancing dari seorang kenalan saya dari Michigan. Terima kasih kerana berkongsi pengalaman dengan kita, ada beberapa info yg berbeza dengan dunia pancingan Malaysia yg boleh kita garap dan gunakan di sini. Saudara Amir yang kini menetap di sana juga rupanya gemar memancing..

Michigan memang terkenal sebagai ‘Heaven’ untuk orang2 yang gemar memancing. Michigan terletak diantara tiga tasek besar (Lake Michigan, Lake Huron dan Lake Superior) di Michigan bersempadankan negeri2 seperti Wisconsin, Illinios dan Minnesota serta Canada. Di antara tasek2 yang kecil sekitar Michigan ialah Lake Erie, dan Lake St. Clair. Teringat zaman sekolah dulu kala belajar pasal tasek2 besar di Michigan seperti dalam buku geografi zaman sekolah di Malaysia dulu2.

Apa yang menarik ialah “Budaya memancing” orang2 disini agak berbeza dengan cara kita memancing di kalangan orang2 timur especially orang kita di Malaysia. Mungkin selama ini saya tak perasan sangat tapi bila dah duduk sini 12 tahun ..turun memancing sama2 dengan mat2 salleh disini..baru lah tau ..ada beberapa kelainan atau perbezaan cara orang sini dan orang Malaysia kita memancing.

Diantara perbezaan yang nyata budaya memancing disini adalah: Orang2 disini memancing sebagai hobi saja. Dorang tak makan ikan hasil dari tangkapan. Majority mat saleh tak makan ikan sangat. Separuh orang panggil memancing ni bersukan (sports atau riadah sahaja). Orang sini jarang sekali makan atau memasak ikan yang ditangkap malah melepaskannya semula selepas ditangkap….hanya untuk sport, pamiran, suka2 atau ambik gambar aja. Jarang sekali mereka ambil ikan yang ditangkap untuk dimakan atau dijual. Selalunya ikan dilepaskan kembali ke tasek atau sungai2. Kalau ada contest pun mereka ambik gambar atau ambik ukuran ikan lepas tu dilepaskan kembali.

Kalau pun ada yang makan ikan pun bergantung pada saiz ikan..usually depa tak makan ikan besar2 sangat ..depa makan ikan yang saiz serdahana atau kecil aja.. Apa rasional nya ? …depa takut cancer..pasal dulu Great Lakes ni pollution level nya tersangat tingggi..banyak PCB, CFC dan mercury level nya tinggi. Dulu pun ada acid rain di kawasan Midwest ni. Tapi sekarang ni semua tasek2 besar ni dah bersih…air jernih giler….tapi still depa tak makan sangat ikan…

No comments: