01 February, 2007

Ice Fishing - The Real Art and Zen of Fishing I




Koresponden kita dari US, saudara Amir sekali lagi berkongsi pengalaman memancing yang menarik dengan kita. Kali ini lebih ekstrim dan berbeza, iaitu memancing di atas tasik yang beku dengan suhu melebihi -10 degree.

Apakah sebenarnya “ice-fishing”? Ice-fishing ialah memancing ikan diatas tasek yang beku dengan hanya mengali lubang dengan menggunakan alat pengorek ais (dipangil Auger) dengan menebuk lubang di atas ais sehingga mencecah paras air tasik di bawah dan meletakan batang joran serta umpan yang tertentu untuk dimakan oleh ikan tersebut. Biasanya para pemancing membuat pondok atau dangau untuk menghalang dari angin sejuk dan di dalam pondok tersebut mereka meletak beberapa “space heater” atau pemanas untuk mengelak diri dari terlalu sejuk (macam dalam gambar).

Apa jenis ikan yang selalu ditangkap? Ikan2 yang selalu ditangkap di musim sejuk begini adalah Bluegill, crappie, sturgeon (boleh tangkap tapi kena lepas balek..kerana ikan ni kira dah extinct atau endangered list), walleye atau pike dan pearch

3 comments:

Amir-Isa said...

salam..
well..sekadar berkongsi pengalaman. Ice fishing menang fun tapi bahaya. Kira tu first and the last la buat aku...

Sekarang ni govement enforcement (Polis, Bomba & Paramedic) ubah undang2 baru di michigan ..setiap kemalangan diatas tasek beku atau ice fishing ni setiap cost menyelamatkan mangsa kemalangan perlu dibayar oleh si mangsa. (??)
(kos helikopter, bomba, polis, 911 paramedic etc...)

jadi, rentikan lah aja, ngabih boreh je..

Amir

Amir-Isa said...
This comment has been removed by the author.
Pokcik Zam said...

kalu kos mahal cam tu jik ada aksiden, blh cuba kat state lain kot...